Jelle Kolleman: ‘Fotografie voor interactieve producties lijkt een nieuw vak te worden. Foto’s zijn niet meer
eindproduct, maar bronmateriaal voor digital creatives. Wordt de interactieve fotograaf regisseur?’
f o t o g r a f i e
tekst Pim Milo
Next-level
fotografie
fotografie
Een schoen die je van alle kanten kan bekijken en bijna kunt vast- pakken.
Ofwel hoe Studio PLAAT een nieuwe dimensie geeft aan productfotografie.
Stills- of productfotografie, dat is pielen op de vierkante milli- meter. Een uit de gratie geraakt fotografisch specialisme.
Hoogst zelden studeert er nog iemand in af. Weinigen die er
echt in excelleren. Maurice Scheltens, Bart Oomes en Marcel
Christ zijn enkele magistrale uitzonderingen. Het is am-
bachtelijke fotografie in zijn meest pure vorm, waarbij de technische werkplaats minstens zo goed is uitgerust als de fotostudio. Hoofd- en handarbeid ineen. Fotograferen met oog én verstand. Voornamelijk weggelegd voor hen bij wie de linker hersenhelft even goed ontwikkeld is als de rechter. Waar fotografie een lens-based medium is, is interactieve fotografie tevens een time-based medium. Dat vraagt om
een filmmentaliteit, gekoppeld aan de aandacht en het oog voor detail van de stills- of productfotograaf.
Wat eertijds het Europese hoofdkantoor van Microsoft was
in Schiphol-Rijk, is nu de vestiging van Studio Plaat. Niet dat de jonge fotografische onderneming nu al marktdominerende proporties heeft aangenomen. Integendeel, Studio Plaat
zit er antikraak en kan zomaar naar een ander kantoorpand verdwenen zijn. Het is een piepjonge onderneming die de kosten laag wil houden en alle opbrengsten in technische apparatuur investeert, liever dan die aan huisvesting uit te geven. Studio Plaat, dat zijn Koen Kuiper en Ernst van der Linden, beiden uit 1980 en geschoold aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, richting Fotografie. Kuiper paart die fotografische studie aan tech-
nische kennis van realtime video-effecten, camerawerk, 2D- en 3D-animatie en vijf jaar ervaring als VJ. Van der Linden werkte als fotograaf voor een aantal tijdschriften en deed daarnaast ervaring op als cameraman en video-editor. Die achtergrond stelt hen in staat in film te denken, rekening houdend met continuïteit en tijdlijnen.
bachtelijke fotografie in zijn meest pure vorm, waarbij de technische werkplaats minstens zo goed is uitgerust als de fotostudio. Hoofd- en handarbeid ineen. Fotograferen met oog én verstand. Voornamelijk weggelegd voor hen bij wie de linker hersenhelft even goed ontwikkeld is als de rechter. Waar fotografie een lens-based medium is, is interactieve fotografie tevens een time-based medium. Dat vraagt om
een filmmentaliteit, gekoppeld aan de aandacht en het oog voor detail van de stills- of productfotograaf.
Wat eertijds het Europese hoofdkantoor van Microsoft was
in Schiphol-Rijk, is nu de vestiging van Studio Plaat. Niet dat de jonge fotografische onderneming nu al marktdominerende proporties heeft aangenomen. Integendeel, Studio Plaat
zit er antikraak en kan zomaar naar een ander kantoorpand verdwenen zijn. Het is een piepjonge onderneming die de kosten laag wil houden en alle opbrengsten in technische apparatuur investeert, liever dan die aan huisvesting uit te geven. Studio Plaat, dat zijn Koen Kuiper en Ernst van der Linden, beiden uit 1980 en geschoold aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, richting Fotografie. Kuiper paart die fotografische studie aan tech-
nische kennis van realtime video-effecten, camerawerk, 2D- en 3D-animatie en vijf jaar ervaring als VJ. Van der Linden werkte als fotograaf voor een aantal tijdschriften en deed daarnaast ervaring op als cameraman en video-editor. Die achtergrond stelt hen in staat in film te denken, rekening houdend met continuïteit en tijdlijnen.
Interactieve fotografie kennen we vooral van Google Street
View: met de muis aan te sturen panoramafotografie die de
gebruiker in staat stelt 360 graden rondom te kijken, in te
zoomen en van punt naar punt zogenaamde hotspots te
bewegen. Studio Plaat gebruikt de techniek om interieurop names te maken. Minder interessant voor projectontwikkelaars omdat die een nieuwbouwproject liefst al op tekening
verkopen, nog voor de eerste paal de grond in gaat. Interactieve panoramafotografie begint aantrekkelijk te worden als
de woningmarkt stagneert zoals nu het geval is. Als de modelwoning gereed is, kan die in 360 graden gefotografeerd
worden. Maar in dat stadium van de bouw is elke euro die
aan verkoopbevordering uitgegeven moet worden, er een te
veel. Studio Plaat ziet vooral kansen voor de particulier die
zijn bestaande woning in de verkoop doet op sites als Funda.
Studio Plaat: ‘Als die site een voortrekkersrol gaat spelen,
wordt de hele markt opengebroken en staan de particulieren
in de rij. De toepassingen zijn waanzinnig. Het is dezelfde
techniek als Google Street View. Om de zoveel meter schiet
je een 360 graden panoramaopname, die in de beeldbewerking met stitchsoftware aan elkaar geplakt worden. Om die
interactief te kunnen bekijken, geeft Flash vooralsnog de beste resultaten. Maar er komt HTML 5 aan, dat minder ingewikkeld van opbouw is.’
Perfectionisme
Meer nog dan panoramafotografie, is interactieve productfotografie next-level fotografie van de eerste orde. Helemaal als die in multi-row gebeurt. Fotografie met de potentie en kansen van interactieve, rich media . Er is een drietal opnametechnieken. Bij de eerste oplossing draait het product vóór de camera. Camera en licht in een statische opstelling.
Perfectionisme
Meer nog dan panoramafotografie, is interactieve productfotografie next-level fotografie van de eerste orde. Helemaal als die in multi-row gebeurt. Fotografie met de potentie en kansen van interactieve, rich media . Er is een drietal opnametechnieken. Bij de eerste oplossing draait het product vóór de camera. Camera en licht in een statische opstelling.